اصول زیبایی شناسی در صنعت سقف ساختمان

یکی از مهمترین مسائلی که در طراحی ساختامان مطرح است ، زیبایی شناسی سقف ساختمان و تناسب هارمونی رنگ سقف شیبدار و طرح و نقشه ساختمان است . اصول زیبایی شناسی در صنعت ساختمان و در دنیای هنر یک مبحث مشترک می باشد

معماری مدرن و سقف شیبدار

 

مفهوم کلی زیبایی شناسی 

افلاطون زیبایی و مفهوم زیبایی شناسی را در هارمونی رنگ ها و هماهنگی اجزا با کل می دانست و آنها را به دو دسته زیبایی طبیعت و موجودات زنده و زیبایی هندسه ، خط و دایره تقسیم می کند . همچنین افلاطون بر این عقیده معتقد بود که زیبایی طبیعی جز زیبایی های نسبی محسوب می شود. این درحالی است که زیبایی هندسی در قانون زیبایی شناسی به آنچه ساخته دست بشر است معرفی می شود . آنچه در نظریه افلاطون زیبایی هندسی نامیده می شود در علم به آن لوکوربوزیه زیبایی می نامند. همچنین هگل نظر خود را بر پایه نظریه افلاطون که به دو نوع زیبایی طبیعی و زیبایی هنری تقسیم می شد نظر دیگری را ارائه داد و زیبایی را به دو دسته زیبایی طبیعی و زیبایی هنری تقسیم بندی کرد.
پس از قرن هجدهم مفهوم زیبایی شناسی جنبه ی روانشناسی به خود گرفت و در ارتباط با ادراک دیده شد. از آنجایی که عوامل روانی و اجتمایی بر اداراک انسان اثرات مهمی بر جای می گذارد ، در احساس زیبایی شناختی او نیز بسیار موثر است .

armourshield113

 

سقف شیبدار و زیبایی شناسی  

پوشش بام های سقف شیبدار از گذشته تا امروز پیشرفت زیادی کرده است . از برگه های چوبی و گالوانیزه و نی بامبو تا کمی قبل تر که به سفال برای پوشش سقف شیبدار رسید و فن آوری اخیر که آندوویلا و شینگل را شامل می باشد. این پیشرفت باعث از یاد بردن سقف های شیبدار در گذشته نمی شود و طبق نظریه افلاطون و هگل مفهوم زیبایی ، همان هارمونی و همخوانی سبک و سیاق می باشد . سقف شینگل یکی از متنوع ترین محصولات پوشش بام برای سقف ویلا و سقف شیبدار می باشد . 

امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت پوشش بام و همچنین تنوع در عرضه محصولات پوشش بام ، بیشتر از پوششهای مدرن و جدید مانند شینگل درانواع شینگل لانه زنبوری، شینگل رولی و شینگل طرح آجری استفاده می شود. این شینگل ها هزینه نصب کمتر و به نسبت ارزان تر از نمونه های پوشش بام دیگر هستند. همچنین عایق بودن این گونه شینگل ها علاوه بر زیبایی بالقوه یکی دیگر از خصوصیات مهم شینگل های سقفی ساخته شده از قیر و سنگریزه های معدنی خودرنگ می باشد. همچنین از تخته های او اس بی نیز به عنوان زیرساز و چوب های مقاوم در برابر رطوبت استفاده می شود.

  عواملی نظیر زیبایی یا موارد فنی ممکن است منجر شود که شما سقف شیبدار با شیب کم را برای سقف ویلا یا خانه خود انتخاب کنید.