عایق حرارتی و انواع آن

عایق حرارتی و انواع آن

 
 

عایق حرارتی

امروزه یکی از مهم ترین شروط آرامش انسان ها در ساختمان ، میزان حرارت اطراف آنهاست که باید تنظیم گردد . عایق های حرارتی به اندازه کافی از جا به جایی حرارتی جلوگیری می کند و تا حدی موجب کاسته شدن مخارج های گرمایشی و سرمایشی و صرفه جویی در استفاده از انرژی در داخل ساختمان می شود . کاری مانع هدر رفتن گرما در زمستان وخنک نگه داشتن ساختمان در تابستان می شود که نقش بسیار مهمی را دارد . عایق کاری در قسمت های دیگر ساختمان مانند : سقف ، دیوارهای جانبی ، کف و لوله ها باعث می شود که بازده انرژی بالا برود . مواردی که برای انتخاب یک عایق در نظر می گیریم باید : ( دارای مقاومت حرارتی باشد ، قابل دسترس بودن عایق ، اجرای آسان عایق ، ظاهر کار در صورت معلوم بودن ،‌ هزینه آن مرتبط با صرفه جویی و نتیجه پایانی در عایق بندی حرارتی و خطر آتش سوزی ) .

منتقل کردن حرارت در ساختمان به 3 طریق انجام می گیرد : 1- رسانایی 2- همرفتی 3- تابشی

رسانایی = مولکول هایی که در حال لرزش می باشند به مولکول های همجوار اصابت کرده و باعث بالا رفتن سرعت لرزش آنها شده و موجب گرم شدن مولکول ها می شود و به این منوال بدون آنکه محل مولکول ها تغییر کند در کل روی ماده رخ می دهد .

همرفتی = به روند انتقال گرما در مایع به علت حرکت ذرات ، همرفتی می گویند . چگالی ویژه مایعات به علت گرم شدن کاسته می شود و به بالا ارتقا می گیرد و موجب چرخش مایعات می گردد .

تابشی = هنگامی که گرما از یک جسم به جسم دیگر توسط امواج الکترو مغناطیسی منتقل شود تابشی می گویند . اندازه پراکنش وگیرش دما به دمای سطحی مرتبط بستگی دارد .

از مزیت های عایق حرارتی می توان به میزان اتلاف گرما ، مخارج سرمایه گذاری کمتر لوازم حرارتی ، مخارج سوختی کمتر ، افت خطر لک شدگی حرارتی ، افت عرق و کشش هوا ودر آخر رفاه آرامش ساکنین ، مخارج کمتر برای نگه داری و عوض کردن لوازم حرارتی ، نگه داری از منابعی که رو به پایان است مانند سوخت فسیلی و افت آلودگی هوا نیز اشاره کرد . عایق های حرارتی از موادی متفاوت و در چند مدل ساخته می شوند . معمولا بتن با چگالی ویژه کم شامل مقدار زیادی سوراخ ریز می باشد که با بهره گیری از سنگدانه های سبک مانند نرمه خاکستر پودر شده تف جوش ، رس منبسط ، کلینر که با بتن اسفنجی هوا داده شده می توان ساخت و بتن هایی که دانه های درشت دارند را می توان با بهره گیری از شن به اندازه 20 تا mm10 و بدون سنگدانه ریز ساخت . از بتن سبک عایق بندی میتوان برای روکش در بلوکهای بتنی سبک دیوار استفاده کرد. چند نوع عایق حرارتی وجود دارد : 1- عایق حرارتی پشم شیشه 2 – عایق حرارتی پشم سنگ 3-عایق حرارتی الیاف معدنی 4- عایق حرارتی شیشه اسفنجی 5- عایق حرارتی پرلیت 6 – عایق حرارتی تخته های فیبری 7- عایق حرارتی تخته چوب پنبه فشرده 8- عایق حرارتی پلاستیکی .           

عایق حرارتی پشم شیشه = عایق هایی هستند که به راحتی از داخل کیسه در بین تیرچه ها ریخته شده و صاف می شوند . ویژگی های این عایق ( بی بو هستند و نم را به خود نمی گیرند و مانع رشد کپک و قارچ می شود و اندازه های آنها پایدار است ) از این عایق ها در بام های شیبدار روی ورقه های پوشش زیرین و در بام هایی که تخت هستند در زیر پوشش نمدی استفاده می گردد .

عایق حرارتی پشم سنگ = یکی از رایج ترین عایقهای حرارتی پشم سنگ می باشد ، زیرا از سنگهای آذرین تشکیل شده است . ویژگی این عایق ( سبک است و اجرای نصب آن آسان می باشد و هنگامی که آب نشعت گرفته از آن لبریز شود بافتار آن خراب نمی شود و پس از آن که پشم سنگ خشک شود خصوصیات خود را نگه می دارد . در مقابل رخنه بخار آب قدرت خیلی کمی دارد که یکی از بهترین ویژگی های این عایق است و بهترین کاربرد آن در برابر حریق می باشد . عمر این عایق خیلی زیاد است .

عایق حرارتی الیاف معدنی = این عایق از سنگهای آتش نشانی که دیر ذوب می شوند ساخته شده است واز نظر اندازه بادوام و بی بو است نم را به خود نمی گیرد و مانع رشد کپک وقارچ می شود .کاربرد آن در بام های شیبدار روی ورقه پوشش زیرین استفاده می شود .

عایق حرارتی شیشه اسفنجی = این نوع عایقها از شیشه ناب که 20 برابر ظرفیت خود گسترده می شود و به شکل ورقه های صلب و اسفنجی تبدیل می گردد و ویژگی های آن ( نسوز هستند ، آب را به خود جذب نمی کند ، در برابر حشرات مقاوم و از لحاظ اندازه بادوام است ) .

عایق حرارتی پرلیت = این عایق هم از نوعی سنگ آتش نشانی ساخته شده که در منطقه مرطوب بوده است . ویژگی آن (خیلی سبک ، در مقابل حشرات و پوسیدگی مقاوم است ) از این عایق نباید در جاهایی که رطوبت زیاد است از آن استفاده کرد به دلیل منافذی که دارد مانند اسفنج آب را جذب می کند و پایداری آن کم است .

عایق حرارتی تخته های فیبری = از متراکم شدن الیاف گیاهی و پشم نمد تخته های صلب درست شده است و دوام مکانیکی متوسطی دارد ، در مقابل منتقل کردن حرارت هم دوام متوسطی و دوام اندازه خوبی دارد . ویژگی های این عایق ( رطوبت را به خود جذب کرده و لبریز می گردد ) دوام خیلی پایینی در مقابل آتش دارد .

عایق حرارتی تخته چوب فشرده = این عایق ها از متراکم شدن دانه های چوب پنبه به وسیله یک صمغ گیاهی به وجود می آید .قدرت فشار خوبی دارد ولی از قدرت کششی خیلی ضعیفی بهره مند است . در برابر پوسیدگی و نم خیلی مقاوم هستند ، هزینه این عایق خیلی گران است ، در مقابل منتقل کردن حرارت با دوام هستند و در برابر حریق مقاومت متوسطی دارند .

عایق حرارتی پلاستیکی انواع زیادی دارد مانند : پلی اتیلن ، فنولیک ، پلی استایلن و…