فوم عایق | تاریخچه فوم پلی استایرن

از نظر شیمیایی پلی استایرن حاوی موله های عناصر شیمیایی کربن و هیدروژن می باشد.
اولین بار پلی استایرن توسط ادوارد سایمون در سال 1839کشف شد و برای اولین بار کمپانی داو توانست استایرن را از فرآورده های نفتی سنتز کندو سپس آن را پلیمریزه کرد. در نهایت شرکت بی ای اس اف در ابتدای سال 1950 یک فرآیند دو مرحله ای برای تولید فوم پلی استایرن را به طور گسترده ای بسط داد.

فوم پلی استایرن

ویژگی بلوک های سبک پلاستوفوم و کاربرد آنها در فوم پلی استایرن


یکی از بهترین جایگزین های بلوک های سیمانی وسفالی ، بلوک های سقفی پلی استایرن انبساطی می باشد. این نوع فوم های بسیار سبک و باقابلیت اجرایی بسیار آسان در سقف شیروانی و سطح شیبدار به علت سبک بودن می باشد.
این نوع فوم ها در دیواره ویلا بسیار مناسب است. به دلیل کاستن بار مرده در مقابل زلزله پایداری بیشتری دارد و به هنگام وقوع زلزله خرد نمی شود.

مزایای استفاده فوم های پلی استایرن در فوم پلی استایرن

صرفه جویی بالا در گچ و خاک مخصوصا در سقف های شیبدار در سازه هایی همجون سقف های شیبدار از فوم های پلی استایرن به عنوان عایق برودتی حرارتی استفاده می شود . همچنین به دلیل دانسیته بالا این فوم ها و کاربرد آن در سقف های شیبدار و سقف های معمولی و همچنین دیواره های بتن ریزی شده مبحث 19 اصل ساختمان سازی را نیز پوشش می دهد.

سقف های شیروانی به دلیل ماهیت این گونه سقف ها ، استفاده از فوم های پلی استایرن فشار کمتری را به سقف شیروانی وارد می کند. تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن است که تا حداقل 15 تن وزن در هر 100 متر مربع کاهش وزن را به عمل می آورد. در گذشته از فوم های معمولی برای عایق سقف استفاده می شد. اما با توجه به قابلیت اشتعال پایین فوم های پلی استایرن ، با گذشت زمان این فوم ها رفته رفته جای خود را به فوم پلی استایرن دادند و امنیت سقف شیبدار و سقف ویلا و دیواره های ویلا تا حد زیادی بالاتر رفت.این فوم ها دارای موادی هستند که آنها را در برابر مشتعل شدن مقاوم نگه می دارد

امروزه  با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت پوشش بام و همچنین تنوع در عرضه محصولات پوشش بام ،  بیشتر از پوششهای مدرن و جدید مانند شینگل لانه زنبوری، شینگل رولی و شینگل طرح آجری استفاده می شود. این شینگل ها هزینه نصب کمتر و به نسبت ارزان تر از نمونه های پوشش بام دیگر هستند. همچنین عایق بودن این گونه شینگل ها علاوه بر زیبایی بالقوه یکی دیگر از خصوصیات مهم شینگل های سقفی ساخته شده از قیر و سنگریزه های معدنی خودرنگ می باشد. 

foam fire