چگونه رنگ پوشش بام را انتخاب کنیم ؟

بام یکی از عناصر مهم در ظاهر ساختمان است. دانستن اینکه چگونه می توان رنگ مناسبی را برای پوشش بام انتخاب کرد، اطمینان از اینکه به ظاهری خوب برای بنا دست می یابیم و همچنین اینکه رنگ پوشش بام ساختمان مناسب آب و هوای مورد نظر باشد، نکات مهمی است که در این مقاله قصد داریم آنها را بررسی کنیم.
پوشش بام، اگر دوام کافی را داشته باشد، سال ها تغییر نخواهد کرد از این رو نباید رنگ اشتباهی را برگزینید. این بخش از طراحی ساختمان، متاثر از سبک معماری و بسیاری از عوامل دیگر از جمله بهره وری انرژی است.

 ۱. به شرایط آب هوایی منطقه توجه کنید.
بسته به آب و هوای منطقه ای که بنا در آن واقع شده است، رنگ پوشش بام می تواند در ذخیره انرژی، تاثیر گذار باشد، درواقع در گرمایش و سرمایش خانه تفاوت واقعی ایجاد نماید.
پوشش بام سفید یا روشن، نور را از سطح بام، منعکس کرده و کمک می کند تا دمای داخل بنا، پایین باقی بماند.
پوشش بام تیره رنگ، گرما را جذب کرده و کمک می کند تا ساختمان در آب و هوای سرد، گرم باقی بماند. همچنین موجب آب شدن برف و یخ از بام خواهد شد.


۲. سعی کنید که رنگ پوشش بام خود را با رنگ دیگر عناصر ساختمان مثل آجرها، نمای سایدینگ چوبی، سنگ و یا گچ هماهنگ سازید.
رنگ خاكستری تيره و يا مشكی، كنار خاكستری و آبی، ظاهر چشم نوازی دارد.
اگر رنگ ساختمانتان قهوه ای، كرم و يا شكلاتی است، از پوشش بام قهوه ای و يا تركيب قهوه ای و كرم، استفاده كنيد.
براي ساختمان سفيد رنگ نيز می توان از پوشش بام خاكستری تيره و يا مشكی استفاده كرد، اين تركيب نمای سنتی برای بنا ايجاد می كند.
رنگ بنای سبز، قرمز و يا زرد انعطاف پذيری بيشتری برای انتخاب رنگ بام در اختيار شما قرار می دهد، در اين موارد می توانيد از رنگ های قهوه ای، خاكستری و يا مشكی استفاده كنيد.
۳. به فروش ساختمان فکر کنید.
رنگ هاي خنثي ايمن تر هستند و سال های زيادی می توان آن ها را بدون تغيير نگاه داشت. اين رنگ ها زمام فروش ساختمان مشكل زا نخواهند بود و معمولا مورد پسند انواع سلايق هستند. قهوه ای روشن، كرم، شكلاتی، مشكی، خاكستری و رسی چند رنگی هستند كه خنثی محسوب مي شوند.
مي توانيد از رنگ های با كنتراست بالا برای برجسته كردن ویژگی های بنا و از رنگ های با کنتراست پایین برای نقایص استفاده کنید.

۴. با رنگ ها می توان کمی توهم ایجاد کرد.
همانطور که شاید بدانید رنگ های تیره خانه را کوچکتر و برعکس رنگ های روشن آن را بزرگ تر نشان می دهد، با بازی با رنگ ها می توانید ظاهر متفاوتی در بخش های مختلف بنا ایجاد کنید.

۵. زمان انتخاب رنگ برای پوشش بام خود، همسایگان را نیز در نظر بگیرید.
با بررسی رنگ های ساختمان های همسایه، ممکن است شرایط برای انتخاب تغییر کند، سعی کنید رنگ تکراری و یا حتی بسیار متناقض انتخاب نکنید.

۶. به سبک معماری بنا توجه کنید
به طور مثال سبک های اسپانیایی، با پوشش بام مایل به قرمز و رسی رنگ، نمای زیبایی خواهند داشت، این نوع رنگ ها نمایان سقف های رسی است که در معماری سنتی استفاده می شد.
می توانید به بناهایی که سبک  مشابه بنای شما دارند، دقت کنید و رنگ بام آنها را بررسی نمایید، این کار دید خوبی به شما می دهد.